Løsninger, hvis din bil ikke oplader på din ladeboks
Hvis du oplever, at din elbil ikke begynder opladningen på din egen ladeboks, er der flere skridt, du kan tage for at identificere og løse problemet. Vores Looad Connect-serviceaftale inkluderer altid dedikeret support, som du kan kontakte på 30 20 30 80 eller via e-mail på hej@looad.dk, men her er nogle potentielle løsninger, du kan prøve først:
1. Tjek dine bilindstillinger
Det er muligt, at din elbil er konfigureret til kun at oplade på bestemte tidspunkter eller når batteriniveauet er under en vis procent eller op til f.eks. 80%. Dine bilindstillinger kan have en direkte indvirkning på opladningsprocessen. Sørg for at tjekke bilens opladningsindstillinger for at sikre, at der ikke er aktiverede indstillinger, der forhindrer opladningen.
2. Tidsplanlagt opladning
Hvis du eller en anden person, der har adgang til din ladeboks via Looad Go-appen, har indstillet en tidsplan, kan dette forsinke opladningen indtil det planlagte tidspunkt. Gå ind i ladeboksens indstillinger i din Looad Go-app og deaktiver tidsplanen, hvis den er aktiveret.
Hvis du har ændret indstillingerne i appen eller i din bil, kan det være nødvendigt at afbryde og tilslutte opladerkablet igen for at sikre, at opladeren korrekt har indlæst de nye indstillinger. Vent i 30 sekunder, inden du tilslutter kablet igen for at give opladeren tid til at opdatere fra serveren.
3. Afventer autorisation / godkendelse
Afhængigt af din opsætning kan din oplader muligvis kræve en autorisation, før den starter opladningen. Du kan bekræfte dette ved at se efter funktionen “Bed om godkendelse” i opladerens indstillinger i Looad Go-appen.
Hvis denne funktion er aktiveret, skal du scanne din ladebrik på opladeren eller vælge opladeren på kortet i Looad-appen og trykke på “Start opladning” for at aktivere opladningssessionen øjeblikkeligt.
Bemærk, at hvis “Bed om godkendelse” er deaktiveret, vil opladningen normalt starte, så snart kablet er tilsluttet, medmindre en tidsplan er aktiveret. Hvis du har en firmabilsaftale, bør du undlade at deaktivere denne funktion, da du vil skulle bruge den tildelte ladebrik eller virtuelle ladekort i appen.
4. Kontroller ladekablet
Hvis LED-displayet på opladeren lyser rødt, kan det indikere et problem med ladekablet. Det er vigtigt at inspicere kablet for snavs i begge ender og omhyggeligt tilslutte det til både bilen og opladeren igen uden at påføre for meget pres.
Hvis dette ikke løser problemet, kan du prøve at teste opladningen med et andet kabel eller bruge dit ladekabel på en offentlig ladestander for at afgøre, om ladekablet er problemet.
Disse trin dækker de mest almindelige årsager til problemer med opstart af opladning derhjemme. Hvis du har fulgt disse trin og stadig ikke kan starte opladningen på din ladeboks, er du velkommen til at kontakte vores support for yderligere hjælp.